Als je bij een bedrijf iets wilt kopen of een dienst afnemen dan wil je natuurlijk weten of het bedrijf betrouwbaar is en of andere klanten tevreden zijn. Hiervoor kun je online beoordelingen lezen op zogenaamde review sites. Dit zijn websites waar verschillende bedrijven worden beoordeeld. Van deze beoordelingen wordt een gemiddelde genomen om het bedrijf een cijfer of een aantal sterren te geven. Maar hoe moet je de beoordelingen lezen? Kun je er blind op afgaan?
Lees altijd meer beoordelingen
Stel je wilt iets bestellen bij LeenBakker online. Je hebt bij deze winkel nog nooit eerder gekocht dus je gaat eerst op zoek naar reviews. Als je die hebt gevonden dan is het belangrijk om er in ieder geval meerdere te lezen. Als er toevallig een goede of juist slechte review bovenaan staat dan kan dat een toevalstreffer zijn. Iemand die een heel slechte ervaring heeft zal zeker niet tevreden zijn. Iemand die iets bestelt wat de volgende werkdag wordt geleverd en wat ook nog eens prima bevalt is natuurlijk uitermate tevreden. Het is dus zaak dat je meer beoordelingen leest. Sommige bedrijven hebben honderden beoordelingen die je natuurlijk echt niet allemaal door hoeft te nemen. Maar pik er zo hier en daar eentje uit, zowel goed als slecht en lees waarom die persoon positief of juist negatief is. Op die manier kun je een beeld krijgen van het bedrijf.
Zijn beoordelingen betrouwbaar?
Het komt voor dat bedrijven betalen voor het schrijven van positieve reviews. Als bij een bedrijf uitsluitend 5-sterren reviews staan dan zou je je kunnen afvragen of dat wel klopt. Maar ook andersom komt voor. Als iemand een negatieve ervaring heeft kan het goed zijn dat diegene zijn familie en vrienden heeft gemobiliseerd om ook een negatieve review te plaatsen terwijl ze zelf nooit zaken hebben gedaan met dat bedrijf. En dan is er nog de groep die een negatieve beoordeling plaatst in de hoop er een slaatje uit te slaan. Bedrijven willen natuurlijk geen slechte beoordelingen. Dus gebeurt het wel dat een bedrijf contact zoekt met iemand die een slechte review heeft geplaatst en diegene een aanbod doet: ‘als de review mag worden verwijderd krijgt u een korting van 25% op uw volgende aankoop’. Hier wordt tegenwoordig wel tegen opgetreden, maar het gebeurt waarschijnlijk nog steeds. Het kan dus goed zijn dat de klager helemaal niet zo ontevreden was maar dat er een andere reden was voor een minder positieve beoordeling.
Welke punten zijn voor jou belangrijk?
Vaak wordt bij een review gevraagd om het bedrijf op meerdere punten te beoordelen met sterren. Bijvoorbeeld op klantvriendelijkheid, kwaliteit van de geleverde producten, snelheid van levering. Daarnaast krijg je de gelegenheid om in eigen woorden nog iets aan de review toe te voegen. Het is dus belangrijk voor jou om je oordeel te vellen op basis van de voor jou relevante zaken. Misschien vind je het belangrijk dat een bedrijf snel levert. Misschien is voor jou de prijs van doorslaggevend belang.
Is de plaatser van de review voor jou relevant?
Vooral bij reviews over vakanties en overnachtingen is het belangrijk dat degene die een review geeft voor jou relevant is. Een ouder echtpaar zal een ander oordeel hebben over een vakantieresort dan een gezin met jonge kinderen. Het gezin is wellicht enthousiast over alle voorzieningen voor de kinderen, het oudere echtpaar beklaagt zich wellicht over de disco die hen tot 1 uur ’s nachts uit de slaap hield. Als je een vakantie boekt is het dus belangrijk dat je afgaat op reviews van personen die zo goed mogelijk aansluiten bij je eigen situatie. En ook hier geldt weer: lees meerdere reviews en ga niet af op het eerste oordeel dat je tegenkomt. Let er ook op wanneer de review is geplaatst. Een beoordeling over een hotel van 4 jaar geleden is wellicht niet meer relevant, of die beoordeling nu negatief of positief is.
Zelf een review schrijven
Als je zelf een bestelling hebt gedaan bij een bedrijf, een vakantie hebt gehad of ergens bent gaan eten dan is de kans groot dat je gevraagd wordt een online review te plaatsen. Het is belangrijk om een eerlijk oordeel te geven over je ervaring met het bedrijf. Kritiek mag, maar dat moet dan wel terecht zijn. Je zou het immers zelf ook niet leuk vinden als een klant je bedrijf beoordeelt met pertinente onwaarheden.
Meer inspiratie op Homeblend
Wooninspiratie Tuin inspiratie Keuken inspiratie Badkamer inspiratie Slaapkamer inspiratieVoordelen van akoestische wandpanelen: alle voordelen verzameld
Woon je in een gehorig huis, werk je vaak vanuit huis of wil je gewoon [...]
dec
3 redenen om je tapijt professioneel te laten reinigen
Je tapijt is niet alleen een van de meest waardevolle bezittingen in je huis, maar [...]
dec
De ideale setting voor het geven van een verjaardag in huis
Als je op zoek bent naar de perfecte setting voor het geven van een verjaardagsfeestje [...]
Breng licht en stijl in je huis met glas
Glas is tegenwoordig niet meer weg te denken uit modern interieurdesign. Het materiaal biedt eindeloze [...]
dec
Verschillen tussen een normale kachel en een pelletkachel
Verwarming is een essentieel onderdeel van elk huis. Bij het kiezen van een kachel komen [...]
dec
Hoe creëer je een tuin waar je meer tijd in wilt doorbrengen
Een goed ontworpen tuin is meer dan alleen een buitenruimte; het is een verlengstuk van [...]
dec
Praktische apparaten die niet mogen ontbreken in een moderne keuken
Een moderne keuken is allang niet meer een plek waar je alleen maar eten bereidt. [...]
dec
Woonaccessoires die je interieur direct een upgrade geven
Je huis is je veilige haven, de plek waar je tot rust komt na een [...]
dec
Dit mag allemaal niet ontbreken in je woonkamer
[...]
dec