Een woonwinkel runnen is de droom van veel mensen. Mooie spullen voor het interieur verkopen zodat je klanten hun woonkamer of slaapkamer mooi en met smaak kunnen inrichten. Maar natuurlijk ben je niet de enige die dit probeert. Voldoende omzet halen kan een probleem zijn, zeker als het je enige bron van inkomsten is. Goede marketing is daarom erg belangrijk. Maar hoe pak je dat aan? Er zijn verschillende mogelijkheden. Welke je gebruikt hangt af van je eigen wensen en de aard van je winkel.
Hulp van een deskundige inschakelen
Als je een woonwinkel hebt die wel wat meer omzet kan gebruiken dan kun je hiervoor een online marketingbureau inschakelen. Zij kunnen verschillende tools inzetten om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf meer klanten trekt. Het kan daarbij gaan om gericht adverteren op internet, maar ook om manieren om ervoor te zorgen dat de bekende zoekmachines zoals Google je beter vinden en dus eerder als suggestie voorschotelen aan internetgebruikers. Je kunt eenmalig gebruik maken van zo’n bureau, maar soms is het ook mogelijk om een abonnement af te sluiten zodat je permanente ondersteuning krijgt.
Wat is linkbuilding?
Google baseert de plaats waarop een website in de ‘ranking’ staat op het aantal bezoeken aan de website. Hiervoor worden ook zogenaamde ‘bots’ ingezet. Dat zijn computers die teksten op het internet lezen en daaruit veel gebruikte zoekwoorden filteren. Door aan deze zoekwoorden een link naar een website te koppelen ‘leert’ de zoekmachine dat bij een bepaald zoekwoord een bepaalde website hoort. Als je dit maar vaak genoeg doet komt de bewuste website hoger in de ranking. Een online marketingbureau kan dit soort teksten voor je schrijven of schakelt hiervoor een tekstbureau in. De teksten worden geplaatst op speciale linkbuilding forums. Dit zijn websites die doorgaans nauwelijks ‘gewone’ bezoekers trekken, maar die wel door de zoekmachines worden gevonden.
Adverteren via Google
Google, de veruit populairste zoekmachine online, biedt de mogelijkheid om op verschillende manieren te adverteren voor je website. Je kunt een gesponsorde link laten plaatsen. Voor iedere keer dat daarop wordt geklikt betaal je een vergoeding. Je kunt een maximaal aantal kliks per dag instellen zodat je de kosten beperkt. Als dit aantal kliks is bereikt verdwijnt jouw website voor die dag uit de geadverteerde zoekresultaten. Veel internetbezoekers klikken zonder verder te kijken op de bovenste link, dus het zal zeker meer verkeer op je website geven.
Zorg dat een bezoeker blijft hangen
Bezoekers naar je website sturen is één ding, maar je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat het wat oplevert. Het is daarom belangrijk om een goede en duidelijke website te hebben. Als je een woonwinkel hebt waarbij mensen ook online artikelen kunnen bestellen, zorg dan voor een duidelijk menu waar een bezoeker snel kan vinden wat hij zoekt. Denk goed na over je menustructuur voordat de website gebouwd wordt, achteraf alles weer aanpassen kost enorm veel tijd en dus ook geld. Een bezoeker moet volgens onderzoek binnen 3 kliks vinden wat hij zoekt. Maak de structuur van je website dus niet te ingewikkeld. Deel items bijvoorbeeld in categorieën in zoals woonkamer, slaapkamer, badkamer, werkkamer. Vergeet ook een kopje ‘sale’ niet, hier plaats je producten die uit het assortiment gaan en nu extra scherp zijn geprijsd.
Kom je afspraken na
Als je op je website adverteert met ‘vandaag besteld, morgen in huis’, zorg dan dat je deze belofte nakomt. Je kunt beter aangeven dat de levering 1 tot 3 dagen duurt en ervoor zorgen dat dit ook wordt nageleefd, dan dat je belooft dat de klant de volgende dag zijn bestelling heeft als dat niet altijd lukt. Voor een woonwinkel geldt vaak dat er ook een showroom is. Wijs je bezoekers er dan nadrukkelijk op dat ze ook langs kunnen komen. Veel mensen willen items die ze voor woninginrichting kopen zoals meubels en accessoires, graag eerst zien voordat ze tot aankoop overgaan. Thuis alvast kunnen zien wat er te koop is geeft klanten de mogelijkheid een voorselectie te maken. Als ze dan langskomen in de fysieke winkel dan weten ze wat ze willen en is de kans op een aankoop een stuk groter.
Vernieuw regelmatig je assortiment
Meubels en woonaccessoires zijn aan mode onderhevig. Het is dus een must om regelmatig nieuwe items aan te bieden. Houd de markt in de gaten en zorg ervoor dat jouw woonwinkel hip en trendy is. Je kunt klanten ook een review laten plaatsen, mond tot mond reclame werkt vaak heel goed. Houd er wel rekening mee dat er ook negatieve reacties kunnen komen. Met goede service en goede producten verklein je die kans natuurlijk aanzienlijk.
Meer inspiratie op Homeblend
Wooninspiratie Tuin inspiratie Keuken inspiratie Badkamer inspiratie Slaapkamer inspiratieVoordelen van akoestische wandpanelen: alle voordelen verzameld
Woon je in een gehorig huis, werk je vaak vanuit huis of wil je gewoon [...]
dec
3 redenen om je tapijt professioneel te laten reinigen
Je tapijt is niet alleen een van de meest waardevolle bezittingen in je huis, maar [...]
dec
De ideale setting voor het geven van een verjaardag in huis
Als je op zoek bent naar de perfecte setting voor het geven van een verjaardagsfeestje [...]
Breng licht en stijl in je huis met glas
Glas is tegenwoordig niet meer weg te denken uit modern interieurdesign. Het materiaal biedt eindeloze [...]
dec
Verschillen tussen een normale kachel en een pelletkachel
Verwarming is een essentieel onderdeel van elk huis. Bij het kiezen van een kachel komen [...]
dec
Hoe creëer je een tuin waar je meer tijd in wilt doorbrengen
Een goed ontworpen tuin is meer dan alleen een buitenruimte; het is een verlengstuk van [...]
dec
Praktische apparaten die niet mogen ontbreken in een moderne keuken
Een moderne keuken is allang niet meer een plek waar je alleen maar eten bereidt. [...]
dec
Woonaccessoires die je interieur direct een upgrade geven
Je huis is je veilige haven, de plek waar je tot rust komt na een [...]
dec
Dit mag allemaal niet ontbreken in je woonkamer
[...]
dec