Als je een elektrische auto hebt wil je deze natuurlijk zo snel en veilig mogelijk kunnen opladen. Het opladen van je auto bij een openbaar laadstation brengt redelijk wat kosten met zich mee. Op de lange termijn is het voordeliger om een laadpaal aan huis te installeren. Je kunt dan makkelijk zelf beslissen wanneer je de auto oplaadt, zodat je altijd met een volle accu op pad kunt gaan. Veel huishoudens kiezen voor een laadstation aan huis, maar soms moet je nog veel regelen voor de installatie van een laadpaal. In dit artikel lees je wat je nodig hebt en waar je rekening mee moet houden voor een laadpaal thuis.
De onderdelen van het laadsysteem
1. Het laadstation
Het belangrijkste onderdeel van een laadpaal aan huis is natuurlijk de laadpaal zelf. Er zijn allerlei soorten laadpalen en het kan soms moeilijk zijn om de juiste keuze te maken. Het is daarom verstandig om jezelf door een bedrijf te laten informeren over de mogelijkheden en de laadstations die het beste aansluiten op jouw auto. Let hierbij op factoren als de laadsnelheid en -capaciteit. Door professionals in te schakelen weet je zeker dat je de goede keuze zal maken.
2. De laadstekker
Sommige laadstations hebben een vaste stekker. Voor andere laders moet je een losse stekker aanschaffen. Het is van belang dat je een stekker koopt die de juiste aansluiting voor jouw auto heeft. Er zijn namelijk twee verschillende soorten stekkers: stekker type een en stekker type twee. Bekijk dus goed welke stekkeraansluiting jouw auto heeft, het is zonde en onnodig om de verkeerde keuze te maken. Als je de aansluiting weet kun je vervolgens kiezen voor het laadstation.
Aansluiting met de meterkast
Om de laadpaal aan te kunnen sluiten moet er een aparte groep gecreëerd worden in de meterkast. Door de laadpaal een eigen groep te geven voorkom je dat de paal andere apparaten in de weg zit. Daarnaast zal je laadpaal altijd blijven werken, ook tijdens een stroomstoring. Je moet ook goed kijken welke aansluiting de meterkast heeft. Een elektrische auto heeft een 1-faselader of een 3-faselader. De accu laadt sneller op met een 3-faselader, maar je moet wel nagaan of deze aansluiting ook in de meterkast te vinden is. Een 1-fase aansluiting is te herkennen aan de ‘220/230V’ op de kWh-meter. Bij een 3-fase aansluiting staat hier ‘3×220/230V’, ‘380/400V’ of ‘380’. Mocht je het zelf niet kunnen vinden, kun je altijd netbeheerder om hulp vragen.
Wanneer jouw elektrische auto een 3-faselader heeft, maar deze aansluiting niet te vinden is in de meterkast, kan het slim zijn om de meterkast te verzwaren. Dit gebeurt door middel van de netbeheerder. Zij bouwen de 1-fase aansluiting om naar een 3-fase. Zo kan de accu van de auto sneller opladen.
Een handige tip voor het plaatsen van een laadpaal is om deze zo dicht mogelijk bij de meterkast te plaatsen. Het komt namelijk vaak voor dat men een laadpaal laat installeren, maar nog geen grondkabels hebben. Deze moet je dan dus nog plaatsen. Om eventuele kosten zo laag mogelijk te houden, is het verstandig de paal dichtbij de meterkast te plaatsen. Zo heb je maar weinig kabels nodig en kun je wat geld besparen.
De installatie
Je kunt ervoor kiezen om een laadpaal te kopen en deze zelf te installeren, maar je kunt de installatie ook laten uitvoeren door professionals. Natuurlijk kost de installatie door een bedrijf meer dan wanneer je de installatie zelf verzorgd. Maar je kunt voor dat geld dan ook verwachten dat het werk goed wordt uitgevoerd en je er daarna geen omkijken meer naar hebt. Vooral wanneer je zelf niet goed weet hoe je de installatie van een laadpaal moet aanpakken, is het verstandig om een bedrijf te regelen. Het desbetreffende bedrijf zal je goed kunnen begeleiden en helpen bij de installatie en het gebruik van de laadpaal.
De kosten
De kosten van een laadpaal kunnen enorm variëren per soort en merk. Natuurlijk kunnen er ook kosten bijkomen wanneer je de installatie laat uitvoeren door een professional. Het is verstandig om te kijken wat je budget is en daarmee naar verschillende opties te kijken.
Op het eerste gezicht lijkt een laadpaal aan huis misschien een dure investering, want je kunt je auto ook opladen aan openbare laders. Toch zul je de kosten er uiteindelijk makkelijk uit kunnen halen. Dit komt omdat een oplaadpunt aan huis op de lange termijn goedkoper is dan een openbare oplader. Je hoeft nu namelijk een stuk minder energie te betalen. Het bedrag wat je thuis moet betalen aan energie is wel twintig tot tachtig procent goedkoper dan bij een openbaar oplaadpunt.
Meer inspiratie op Homeblend
Wooninspiratie Tuin inspiratie Keuken inspiratie Badkamer inspiratie Slaapkamer inspiratieGoedkope keuken kopen? Lees dan onze handige tips
Ben je op zoek naar een goedkope keuken die toch van hoge kwaliteit is? Dan [...]
dec
Wat je moet weten over beveiligingscamera’s voor thuis
Beveiligingscamera’s voor thuis zijn tegenwoordig een onmisbare toevoeging voor wie extra veiligheid en gemoedsrust zoekt. [...]
dec
Voordelen van akoestische wandpanelen: alle voordelen verzameld
Woon je in een gehorig huis, werk je vaak vanuit huis of wil je gewoon [...]
dec
3 redenen om je tapijt professioneel te laten reinigen
Je tapijt is niet alleen een van de meest waardevolle bezittingen in je huis, maar [...]
dec
De ideale setting voor het geven van een verjaardag in huis
Als je op zoek bent naar de perfecte setting voor het geven van een verjaardagsfeestje [...]
Breng licht en stijl in je huis met glas
Glas is tegenwoordig niet meer weg te denken uit modern interieurdesign. Het materiaal biedt eindeloze [...]
dec
Verschillen tussen een normale kachel en een pelletkachel
Verwarming is een essentieel onderdeel van elk huis. Bij het kiezen van een kachel komen [...]
dec
Hoe creëer je een tuin waar je meer tijd in wilt doorbrengen
Een goed ontworpen tuin is meer dan alleen een buitenruimte; het is een verlengstuk van [...]
dec
Praktische apparaten die niet mogen ontbreken in een moderne keuken
Een moderne keuken is allang niet meer een plek waar je alleen maar eten bereidt. [...]
dec